Lymfmassage

Lymfmassage kan hjälpa vid övervikt, vätska och svullnad i kroppen, stram bindväv och smärta som orsakas av tröghet i lymfan. Metoden kan också hjälpa efter brännskador och operationer – många kvinnor har fått god hjälp av metoden efter bröstcanceroperation.

Den närmaste tiden är lymfmassagen pausad. Har du frågor kan du mejla yoga@parment.se

Lymfmassage är en typ av massage som får lymfsystemet att föra ut överskottsvätska och slaggprodukter ur kroppen. Massagen består av strykningar, djupandning och lätta tryck i lymfflödets riktning och ibland något djupare grepp för att lösa upp stopp och fibroser. Fibroser är förtätningar i fettväven när bindväv, hud och slaggprodukter växer ihop, dessa gör ont vid beröring. 

En lymfmassagebehandling är 90 minuter lång.


Lymfans funktion

Lymfan är en klar vätska som cirkulerar runt i vår kropp i ett lymfsystem som i stort sett följer blodådrorna. Blodet tillför kroppen näringsämnen och syre medan lymfan samlar upp vävnadsvätskan som sipprar ut från kärlen, filtrerar och rensar den från avfallsprodukter som bland annat försvinner ut via njurar, lever och andning. Den rensade vätskan leds tillbaka ut i blodet igen. 

Lymfbanorna är kroppens avloppssystem, som “städar bort” vätska och slaggprodukter och hjälper kroppen att hålla ett jämnt näringsflöde. Det tar inte bara hand om slaggprodukter utan också till exempel bakterier, virus och cancerceller.


Pris

90 minuter 750:- introduktionspris som nyutbildad (ordinarie pris 950:-).

I början kan det vara bra att gå på lymfmassage 1 gång per vecka för att få fart på lymfsystemet.
När man uppnått ett bra resultat kan det räcka med att gå på behandling var 4-5 vecka för att bibehålla flödet och/eller kombinera det med egenvårdsbehandling (se ner på sidan).


Lymfmassage kan hjälpa till med

  • Ödem
  • Fibroser
  • Fibromyalgi
  • Celluliter
  • Sömnsvårigheter
  • Yrsel, huvudvärk.
  • Domningar i fingrar, armar
  • Sendrag/kramp i benen, pirr i benen
  • Svullnad runt hälsenan, kort i hälsenan, hälsporre
  • Kramp och smärta runt revbenen
  • Värk och stelhet i kroppen, ryggen, nacken
  • Frusen
  • Har lätt för att få träningsvärk
  • Huvudvärk efter träning
  • Värk och svullnad i ben och rygg efter motion, promenad
  • Svullnar i ben och/eller armar, händer, fingrar.
  • Övervikt, svårt för att minska i vikt
  • Lätt för att bli förkyld, bihåleproblem
  • Influensa symtom, värk i kroppen
  • ”Oro/stress” i kroppen, svårt att slappna av
  • Stelhet, värk och smärta i kroppen, som även flyttar runt till olika ställen
  • Stel och ont i kroppen/fötterna när man varit stilla, t.ex. efter en natts sömn
  • Ryggskott
  • Får inget gjort, är långsam, vill inte göra något
  • Känslan av att vara tjock


Egenvårdsbehandling

Börja alltid med vänster sida. Gör varje rörelse 3-5 gånger.

  1. Änglavingar
    Ta därför ett djupt andetag med buken samtidigt som du lyfter armarna sidledes i en båge ovanför huvudet. Sätt ihop handflatorna och håll andan några sekunder. Pressa ihop handflatorna under utandning samtidigt som du sakta sänker händerna framför kroppen.
  2. Nacken
    Stryk snällt men bestämt från nackens hårfäste på vänster sida ner mot Station 1.
    Lägg hela handen så långt du når på skulderbladet och stryk från överarmen via axeln mot Station 1. Lyft sedan lite i nackskinnet med en hand och stryk ner mot Station 1. Byt till höger sida och repetera.
  3. Armhålan
    Pumpa och kläm i armhålan. Detta kan du göra flera gånger under dagen.
  4. Armen
    Börja med vänster arms ovansida: strykningar från handryggen och upp över axeln mot Station 1.
  5. Undersida arm
    Strykningar från handflatan och upp mot armhålan Station 2.
    Lägg höger hand på vänster armhålsveck och “töj i gäddhänget”.
    Massera fingrarna från nageln ner mot handryggen. Tryck därefter i ”simhuden” mellan fingrarna.
    Avsluta med strykningar av hela armen upp mot Station 1.
  6. Magen
    Massera magen med cirkelrörelser medsols och gör “S” i huden. Varva med strykningar mot armhålan.
  7. Rumpan
    Strykningar från skinkornas nedre del upp mot Station 2.
    Låt strykningarna gå över ryggen så långt du når. Detta moment kan göras på båda sidor samtidigt.
  8. Låren
    Håll foten i golvet under detta moment. Sitt långt fram på en stol. Lägg vänster handflata på lårets ovansida ett par cm från ljumsken. Lägg höger handflata på vänster handrygg och tryck lätt i riktning mot ljumsken.
    Gör långsamma kraftfulla strykningar från knät upp mot ljumsken med båda händerna.
    Pumpa baksida lår med båda händerna och avsluta med strykningar mot ljumsken.
  9. Underben
    Gör snälla pumpningar i knävecket. Lägg foten på andra benets knä eller sätt foten på en pall. Stryk från fotleden upp mot ljumsken.
    Pumpa vadmuskeln nerifrån och upp med tummarnas hjälp.
    Flytta hälsenan med små gungningar. Avsluta med strykning ända upp till armhålan Station 2.
  10. Foten
    Vänster fot ligger på höger knä. Lägg vänster häl i höger hand och vänster handflata mot fotens ovansida.
    Pumpa tårna mot hälen så att det bildas skrynklor i hålfoten.
  11. Avslutning Änglavingar

    Läs mer på Lymfhoppet.se
    Film egenvård med Bebe Gransten.