Beskrivning av yogaformerna

Yoga kan vara allt från stillasittande och meditativt till fysiskt och dynamiskt. Gemensamt för alla yogaformer är fokus på närvaro, andning och att utgå från sina egna förutsättningar. Det är en form av mindfulness och mental träning samtidigt som du tränar kroppen.


Viryayoga

Fysisk dynamisk yoga för styrka, balans och smidighet. En lite tuffare yoga du förmodligen känner av dagen efter.

Virya betyder på sanskrit entusiasm, energi och kraft. Viryayoga är en dynamisk yogaform, det betyder att yogan är mer flödande så att positionerna går i i vartannat.

Viryayoga har fokus på biomekanik, det vill säga att positionerna ska göras på ett sätt som är hälsosamt för kroppen.

I systematisk komponerade serier får du en rolig, skön och ibland tuff träning med små teman som ger tanke för själen. Serierna finns i olika nivåer, för nybörjare och mer avancerade, där varje nivå är en naturlig fortsättning på den tidigare.

Viryayoga består alltid av 10 moduler som kommer i samma ordningsföljd.

Modulerna är små miniflöden som består av:

Uppvärmning, solhälsningar, stående positioner, balans, armbalanser och magstärkande positioner, höftöppnare, bakåtböjningar, framåtfällningar, avslutande lugnande positioner samt avslappning.

Viryayoga är utvecklat av yogaläraren Josephine Selander tillsammans med naprapater. Läs mer på nordiskyoga.se


Yinyoga

Mjukar upp kroppen, lugnar sinnet och minskar stress.Yinyoga passar alla människor och kroppar, men särskilt effektiv för stela och orörliga personer.

I yinyogan låter du dina muskler slappna av helt och hållet. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro.

När du gör det kommer fascian, bindväven, att mjukas upp. När den är tjock och stel hindrar den dig att vara rörlig.
Den kan också orsaka mycket smärta i kroppen och blockera energiflödet till kroppens organ.

Genom att yinyogan sakta öppnar upp stela höfter, baksidor av ben och vader har den visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation.

Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi och lugnar ditt sinne, och är ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning eller andra dynamiska yogastilar.


Restorativ yoga

Restorativ betyder återhämtning och är ännu mjukare och vilsammare än yinyoga.

I restorativ yoga använder vi flera kuddar och filtar för att göra det så bekvämt som möjligt för kroppen, det är inget som ska strama eller dra.

Varje ställning hålls mellan 10 – 20 minuter. På så vis har hjärnan möjlighet att bilda ”lugn och ro” hormonet oxytocin.

Restorativ yoga är mycket effektivt mot psykisk utmattning.