Yogakurser

Ljuslyktor

En kurs är till för dig som vill och kan yoga regelbundet i samma grupp för att utveckla och avancera din yoga från gång till gång.

Du betalar en avgift för hela kursen, så om du inte kan vara med alla gånger får du tyvärr inte tillbaka några pengar. När du anmält dig får du ett mejl med betalningsuppgifter m.m.


Viryayoga nybörjarkurs – tisdagar start 30/1

 I den här kursen börjar vi från en grundnivå så du behöver inte ha yogat tidigare. Yogan är dynamisk, det betyder att ställningarna löper i vartannat när vi börjar lära oss dem.

Yogan är fysisk så du får ett rejält yogapass där du tränar styrka, balans och rörlighet. Vi börjar med uppvärmning och solhälsningar för att sedan träna hela kroppen och avsluta med avslappning.

Datum tisdagar 6 ggr,  30/1, 6/2, 13/2,  (uppehåll 20/2 ) 27/2, 6/3, 13/3.
Tid 15.00-16.30

Boka härPris 1150:-
Max 8 deltagare
Lärare Ulrika Parment

 


Yoga- och meditationskurs för lugn och inre balans – tisdagar start 30/1

Den här kursen vänder sig till dig som har besvär av kronisk värk, stress – och/eller utmattningssyndrom.

Vi kommer att göra en mycket lugn och inkännande yoga för att hinna med att låta rörelsen förankras i kroppen. Samtidigt övar vi på att få tillgång till andningen och förena andetag och rörelse.
Varje gång blir det också en ledd meditation inriktad på avslappning.

Datum tisdagar 30/1, 6/2, 13/2, 20/2, 27/2 och 6/3
Tid 10.00-11.30

Boka härPris 1150:-
Max 8 deltagare.
Lärare Maria Ståhl


Lugna medvetna rörelser, för styrka, balans och rörlighet – onsdagar start 31/1
För dig som är 65+

Den här yogaformen passar egentligen alla, oavsett fysisk form, men framförallt dig som vill bli mer rörlig utan snabba förflyttningar eller har svårt att belasta knä eller handleder.

Yogan utförs i lugnt tempo, till största delen sittande på stol, men vi tränar även balansen stående (där en stol eller vägg finns som stöd vid behov) samt tränar styrka i rygg och mage genom liggande övningar på golvet.

Vi förflyttar oss lugnt och stilla mellan sittande, stående och liggande.
Du stärker och ökar rörligheten i kroppen genom lugna medvetna rörelser.

Efterhand när du blir bekant med rörelserna, får du prova att synkronisera dina rörelser med andningen. Så småningom när du börjar känna dig bekväm med andningen kommer den att hjälpa dina musklerna att slappnar av och smärta kan avta samtidigt som du blir mer medveten och närvarande i det du gör.

Datum onsdagar start 31/1, 10 ggr, ev uppehåll vid sportlov.
Tid 14.00-14.45
Lärare Ulrika Parment

Yinyoga för stela män – torsdagar

Känner du dig stel, kanske stressad och har värk i kroppen.

Här är en minikurs för killar på 3 gånger, varannan torsdag kl. 17.15-18.30, start den 2 november.

Yinyoga är en form av yoga som mjukar upp kroppen, bindväven och musklerna, och får stress att släppa. Genom stilla, sittande och liggande ställningar låter du dina muskler slappna av helt och hållet. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro.

Vi anpassar nivån efter deltagarna och du utgår helt och hållet från dina egna förutsättningar. Läs mer om yinyoga…

Inga förkunskaper krävs.

Boka härDatum torsdagar, datum ej klart
Tid kl. 17.15-18.30
Kostnad
Anmälan

Max 8 deltagare
Lärare Ulrika Parment

Yoga, växjö, viryayoga, yinyoga, provapå yoga, gratis yoga, yoga för alla, lugn yoga, medicinsk yoga