Beskrivning av yogan

Yoga kan vara allt från stillasittande och meditativt till väldigt fysiskt och dynamisk. Det som är gemensamt för alla yogaformer är att man försöker träna med fokus på närvaro, bli medveten om sin kropp och sitt sinne. Alltid utgå från sina egna förutsättningar. Andningen är också viktig, den hjälper dig att bli närvarande och får också din kropp att jobba med dig.

Här beskrivs de olika yogaformerna  som vi erbjuder på Parment yogastudio.
Viryayoga  –  Yinyoga – Restorativ yoga – Lugna medvetna rörelser


Lugna medvetna rörelser

En yogaform som stärker och ökar rörligheten i kroppen genom lugna rörelser, framförallt för spända axlar och svaga ryggar.


Yogan utförs i lugnt tempo sittande på stol där vi jobbar med axlar, rygg, nacke och höfter samt gör liggande övningar på golvet för att stärka mage och rygg.

Vi förflyttar oss lugnt och stilla mellan sittande, stående och liggande.

Vi försöker synkronisera rörelserna med andningen. Medveten andning gör att musklerna slappnar av och smärta kan avta samtidigt som det stillar ett stressat sinne.

 

Viryayoga

ViryayogaHär övar du upp din styrka, balans och smidighet.

Virya betyder på sanskrit entusiasm, energi och kraft.
Viryayoga är en dynamisk yogaform, det betyder att yogan är mer flödande så att positionerna går i i vartannat.

Viryayoga har fokus på biomekanik, det vill säga att positionerna ska göras på ett sätt som är hälsosamt för kroppen.

I systematisk komponerade serier får du en rolig, skön och ibland tuff träning med små teman som ger tanke för själen.
Serierna finns i olika nivåer, för nybörjare och mer avancerade, där varje nivå är en naturlig fortsättning på den tidigare.

Viryayoga består alltid av 10 moduler som kommer i samma ordningsföljd. Modulerna är små miniflöden som består av:
Uppvärmning, solhälsningar, stående positioner, balans, armbalanser och magstärkande positioner, höftöppnare, bakåtböjningar, framåtfällningar, avslutande lugnande positioner samt avslappning.

Viryayoga är utvecklat av yogaläraren Josephine Selander tillsammans med naprapater.
Läs mer på viryayoga.se

 

Yinyoga

Sfinx - yinyoga position

Mjukar upp kroppen, lugnar sinnet och minskar stress.

I yinyogan låter du dina muskler slappna av helt och hållet. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro.

När du gör det kommer fascian, bindväven, att mjukas upp. När den är tjock och stel hindrar den dig att vara rörlig.
Den kan också orsaka mycket smärta i kroppen och blockera energiflödet till kroppens organ.

Yinyoga passar alla människor och kroppar, men särskilt effektiv för stela och orörliga personer.

Genom att yinyogan sakta öppnar upp stela höfter, baksidor av ben och vader har den visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation.

Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi och lugnar ditt sinne, och är ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning eller andra dynamiska yogastilar.

  

Restorativ yoga (vilande yoga)

Vilande restorativ sidolägeRestorativ betyder återhämtning och är ännu mjukare och vilsammare än yinyoga.

Vi använder flera kuddar och filtar för att göra det så bekvämt som möjligt för kroppen, det är inget som ska strama eller dra.

Varje ställning hålls mellan 10 – 20 minuter. På så vis har hjärnan möjlighet att bilda ”lugn och ro” hormonet oxytocin.

Restorativ yoga är mycket effektivt mot fysisk och psykisk utmattning.

Yoga, växjö, viryayoga, yinyoga, provapå yoga, gratis yoga, yoga för alla, lugn yoga, medicinsk yoga